فیلم | چیره‌دستی یک پزشک در سرودن رباعی‌های عاشورایی
کد خبر: 3922668
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
محرم در شعر و ادب فارسی / ۱۹

فیلم | چیره‌دستی یک پزشک در سرودن رباعی‌های عاشورایی

اسماعیل امینی در نوزدهمین برنامه «محرم در شعر و ادب فارسی» درباره یک پزشک شاعر می‌گوید: اشارات هوشمندانه‌ای از امیرحسین الهیاری در مجموعه رباعیات عاشورایی دیده می‌شود که الگوی خوبی برای شاعران جوان است.

فیلم | چیره‌دستی یک پزشک شاعر در سرودن رباعی‌های عاشوراییبه گزارش ایکنا؛ اسماعیل امینی، شاعر و پژوهشگر ادبیات آیینی، در نوزدهمین برنامه «محرم در شعر و ادب فارسی» که به ارائه گزیده و گلچینی از سروده‌های عاشورایی و آیینی شاعران کهن و معاصر اختصاص دارد، به بازخوانی رباعی‌هایی از امیرحسین الهیاری پرداخت و نکته‌هایی از آن بیان کرد که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

چند رباعی از امیرحسین الهیاری می‌خوانم. وی در اصل پزشک است، اما برای اهل قلم، فردی شناخته شده است، زیرا در شاعری دست توانایی دارد و از شاعران برجسته است و این طور نیست که شاعری، فعالیتی حاشیه در کنار سایر کارهایش باشد. یک سال هم کتاب شعرش به عنوان کتاب سال انتخاب شد و همچنین مترجم خوبی در زبان عربی و ترکی نیز هست و در این راستا آثار برجسته‌ای را از ادبیات عرب به زبان فارسی ترجمه کرده است. 

وی در حوزه نقد و پژوهش نیز سرآمد است. نمونه‌هایی از رباعی‌های عاشورایی وی از کتاب «آن حرف دگر» را انتخاب کرده‌ام. همه این رباعی‌ها که می‌خوانم درباره صبر حضرت زینب(س) و نقشی است که وی در واقعه عاشورا داشته است.

ویرانی تردید، سر سجاده

عریانی توحید، سر سجاده

قدقامت روشن زنی آن سوی مه

چادر زده خورشید، سر سجاده

تصویر به گونه‌ای بیان شده که سر سجاده اشاره‌ای به حمایت حضرت زینب(س) از امام سجاد(ع) و هم نماز خواندن دارد.

زن غربت ناله‌ای رها در دشتی

زن غیرت پنج ناخدا در کشتی

آویخت به آن سمند بی یار و سوار

بی بوی برادرم، کجا برگشتی

این رباعی، مانند روضه‌ای است که در یک خط گفته شده است.

زن راوی این قافله دردستان 

شیری خبری آورده آوردستان

تا شام چه شد که مرد و نامرد نشست

در حیرت مردیِ زنی مردستان

این رباعی بیان فشرده‌ای است از وقایعی که حضرت زینب(س) در آن نقش داشته است. فشردگی قالب رباعی این مجال را به شاعر می‌دهد که انبوهی از معانی و مضامین را در 4 سطر کوتاه بیان کند.

زن حنجره‌ای ترانه‌خوان خواهد شد

زن راوی رنج جاودان خواهد شد

آن قافله تا به شام آخر برسد

زن قافله‌سالار جهان خواهد شد

این اشاره هوشمندانه‌ای است به اینکه روایت واقعه کربلا چه از نظر حماسی و چه عاطفی در نهایت با بیان و زبان رسای حضرت زینب(س) توانسته از تحریف و آسیب زمان مصون نگه داشته شود.

امیرحسین الهیاری این کتاب نفیس را علاوه بر اینکه به صورت زیبایی درآورده است، به دلیل اینکه شامل مجموعه رباعیات عاشورایی در کنار هم است، الگوی بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند در یک موضوع و در قالب، توانمندی خود را نشان دهند. این مجموعه 72 رباعی عاشورایی دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha